بهینه سازی سایت اخبار
  • سفر به اروپا
    وقت سفارت ایتالیا مسافران عزیزی که قصد سفر به کشور ایتالیا را دارند ، برای…

برای اطلاع از آخرین اخبار سئو وب سایت و بازاریابی اینترنتی ایمیل خود را وارد کنید (هفته ای یک خبرنامه ارسال می گردد)

نکاتی برای رفع مشکلات فنی سئو و بهینه سازی سایت شما

امتیاز بدهید
(1 امتیاز)
نکاتی برای رفع مشکلات فنی سئو و بهینه سازی سایت شما نکاتی برای رفع مشکلات فنی سئو و بهینه سازی سایت شما آموزش سئو 2018

نکاتی برای رفع مشکلات فنی  سئوی شما

مقالات زیادی مملو از چک‌لیست‌هایی وجود دارد که به شما می‌گوید چه موارد از سئوی فنی را باید در وب‌سایت خود بررسی کنید. البته این مقاله یکی از آن فهرست‌ها نیست. تصور می‌کنم آنچه مردم نیاز دارند یک راهنمای بهترین شیوه عملی دیگر نیست، بلکه آن‌ها نیاز به کمک در عیب‌یابی و رفع مشکلات دارند.

اطلاعات: اپراتور جستجو

اغلب، [info: https: //www.domain.com/page] می‌تواند به شما در تشخیص انواع مسائل کمک کند. این فرمان به شما اطلاع خواهد داد که آیا یک صفحه نمایه شده و چگونه نمایه‌سازی شده است. گاهی اوقات، Google تصمیم می‌گیرد صفحات را با همدیگر در نمایه‌شان قرار دهد و دو یا چند نسخه تکثیری از یک فایل را به‌عنوان یک صفحه یکسان در نظر بگیرد. این فرمان نسخه کانونی کال شده (استاندارسازی شده و مطلوب از چند صفحه) را به شما نشان می‌دهد - لزوماً نسخه‌ای مشخص‌شده با تگ canonical نخواهد بود، بلکه تقریباً آنچه گوگل به‌صورت این نسخه نشان می‌دهد چیزی است که آن‌ها می‌خواهند نمایه کنند.

اگر صفحه خود را با این اپراتور جستجو کنید و صفحه دیگری را مشاهده کنید، درنتیجه رتبه‌بندی URL دیگری را به‌جای این مورد در نتایج مشاهده خواهید کرد - اساساً، گوگل نمی‌خواهد دو صفحه از همان صفحه را در فهرست خود داشته باشند. (حتی اگر نسخه ذخیره‌سازی شده در کش و نشان داده‌شده یک URL دیگر باشد) درصورتی‌که شما نسخه‌های تکثیری دقیقی را در سراسر جفت‌های زبان-محلی در قالب برچسب‌های hreflang بسازید، به‌عنوان‌مثال، صفحات ممکن است در داخل یک نسخه قرار گیرند و صفحه اشتباهی را برای مکان‌هایی که تحت تأثیر قرار می‌گیرند، نمایش دهد.

گاهی اوقات شما این را با ردگیری SERPs خواهید دید، جایی که جستجو [info:] در یک دامنه / صفحه، درواقع دامنه / صفحه کاملاً متفاوت را نشان خواهد داد. این رویداد در سال جاری در مسابقه قهرمان جستجوگر Wix برای من اتفاق افتاد، زمانی که دامنه قوی‌تر و استقراریافته‌تری وب‌سایت مرا کپی کرد و تا مدت‌ها توانست موقعیت من را در SERPs بگیرد. دن شارپ (Dan Sharp) نیز این کار را با راهنمای سئوی گوگل در اوایل امسال انجام داد.

&filter=0 اضافه‌شده به URL جستجوی گوگل

اضافه کردن &filter=0 به انتهای URL در جستجوی Google فیلترها را حذف می‌کند و وب‌سایت‌های بیشتری را در مجموعه موردنظر گوگل به شما نشان می‌دهد. شما احتمالاً دو نسخه از یک صفحه را در هنگام افزودن این مورد مشاهده خواهید کرد، که ممکن است مسائل مربوط به صفحات تکثیری را مشخص کند که باهم نمایش داده نشده‌اند. برای مثال، ممکن است هردوی این صفحه‌ها مدعی باشند که نسخه صحیح هستند و نشانه‌هایی برای تأیید آن دارند.

این ضمیمه URL همچنین صفحات واجد شرایط دیگر را در وب‌سایت‌هایی که می‌تواند برای این پرس‌وجو رتبه‌بندی شوند، نشان می‌دهد. اگر چندین صفحه واجد شرایط داشته باشید، به‌احتمال‌زیاد فرصت‌هایی برای تلفیق صفحات یا اضافه کردن لینک‌های داخلی از این صفحات مربوطه به صفحه‌ای دارید که می‌خواهید رتبه‌بندی کنید.

سایت: اپراتور جستجو

یک جستجو [site: domain.com] می‌تواند اطلاعاتی در مورد یک وب‌سایت آشکار سازد. من می‌خواهم صفحاتی را جستجو کنم که به شیوه‌ای برخلاف انتظارم نمایه می‌شوند، مانند پارامترها، صفحات موجود در بخش‌های سایت که احتمالاً از وجود آن‌ها مطلع نیستم و هرگونه موضوعات مربوط به صفحه‌های نمایه شده‌ای که نباید نمایه‌سازی می‌شدند (مانند یک سرور dev).

سایت: کلمه کلیدی domain.com

شما می‌توانید برای بررسی صفحات مرتبط موجود در سایت خود برای بررسی دیگری درزمینهٔ تلفیق و یا فرصت‌های پیوند داخلی از کلمه کلیدی [site: domain.com keyword] استفاده کنید.

همچنین موضوع قابل‌توجه این است که این جستجو نشان می‌دهد که آیا وب‌سایت شما واجد شرایط برای جعبه پاسخ یا featured snippet(هنگام جستجوی عبارات طولانی و با لحنی پرسشی نمایش داده می‌شود) برای این کلمه کلیدی است. شما می‌توانید این جستجو را برای بسیاری از وب‌سایت‌های برتر انجام دهید تا ببینید چه چیزی در جعبه پاسخ آن‌ها گنجانده‌شده است که برای امتحان کردن واجد شرایط هستند و دریابید که وب‌سایت شما چه چیزی را از دست می‌دهد و یا چرا یک صفحه احتمالاً بیش از دیگری نشان داده می‌شود.

اگر از یک "عبارت"به‌جای کلمه کلیدی استفاده کنید، این عبارت می‌تواند برای بررسی اینکه آیا محتوای توسط گوگل انتخاب‌شده است مورداستفاده قرار گیرد که در وب‌سایت‌هایی که مبتنی بر جاوا اسکریپت هستند در دسترس قرار دارند.

استاتیک در مقابل دینامیک

هنگامی‌که شما با جاوا اسکریپت (JS) سروکار دارید، درک این موضوع حائز اهمیت است که JS می‌تواند HTML یک صفحه را بازنویسی کند. اگر شما دستور view-source یا حتی حافظه کش Google را بررسی می‌کنید، آنچه دنبال می‌کنید، کد غیرفعال و غیر پردازش‌شده است. این موارد، نمونه‌های مطلوبی ازآنچه درواقع ممکن است در زمان پردازش JS دخیل باشند نیستند.

برای مشاهده و بررسی آنچه در DOM((Document Object Model بارگذاری می‌شود، به‌جای دستور "view source" از "inspect" استفاده کنید و برای داشتن درک بهتری از نحوه مشاهده واقعی این صفحات توسط گوگل، به‌جای حافظه کش گوگل از دستور "Fetch and Render" در کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) استفاده کنید.

به مردم نگویید این اشتباه است چراکه در حافظه پنهان مضحک به نظر می‌رسد و یا چیزی است در منبع وجود ندارد. ممکن است خود شما در اشتباه باشید ممکن است زمانی وجود داشته باشد که به منبع نگاه کنید و بگوئید که چیزی درست است، اما در هنگام پردازش آن، چیزی در بخش <head> متوقف شود و موجب به پایان رسیدن زودهنگام آن شود، و درنتیجه بسیاری از تگ‌ها مانند کانونی کال یا hreflang(برای تعیین زبان) را به بخش <body> یعنی جایی که پشتیبانی نمی‌شوند بفرستد.

چرا این برچسب‌ها در بخش اصلی (body) پشتیبانی نمی‌شوند؟ احتمالاً به دلیل این‌که امکان ربودن صفحات از وب‌سایت‌های دیگر را فراهم می‌سازد.

 بررسی ریدایرکت (انتقال آدرس سایت به آدرس و یا لینکی دلخواه) و پاسخ‌های هدر

شما می‌توانید هرکدام از این بررسی‌ها را با ابزارهای توسعه‌دهنده کروم (Chrome Developer Tools) انجام دهید یا برای ساده‌تر کردن آن، بخواهید پسوندهایی مانند Redirect Path یا Link Redirect Trace(پیوند مسیریابی ردیابی) را موردبررسی قرار دهید. دانستن این‌که چگونه ریدایرکت های شما در حال انجام هستند اهمیت دارد. اگر شما در مورد یک مسیر خاص نگران هستید و اگر سیگنال‌ها در حال ادغام هستند، گزارش "لینک‌های مرتبط به سایت خود" را در کنسول جستجوی گوگل بررسی کنید و لینک‌هایی را جستجو کنید که زودتر به صفحات زنجیره‌ای وارد می‌شود و ببینید که آیا در گزارش مربوط به صفحه وجود دارند و به‌صورت "از طریق این لینک میانجی" نشان داده‌شده‌اند. اگر وجود داشته باشند، به‌طورقطع، گوگل در حال شمارش لینک‌ها و تقویت و تلفیق سیگنال‌ها در آخرین نسخه از صفحه مربوطه است.

در خصوص پاسخ‌های هدر، همه‌چیز جالب‌توجه می‌شود. درحالی‌که به‌ندرت اتفاق می‌افتد، ممکن است برچسب‌های کانونی کال و برچسب‌های hreflang را در اینجا مشاهده کنید که می‌توانند با سایر تگ‌های موجود در صفحه مغایرت داشته باشند. ریدایرکت های با استفاده از HTTP Header نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشند. مشاهده کرده‌ام که مردم بیش از یک‌بار گزینه"Location" را برای تغییر مسیر بدون هیچ‌گونه اطلاعاتی در این زمینه تنظیم کرده‌اند و سپس افراد را در این صفحه بابیان، مثلاً، ریدایرکت JS هدایت می‌کنند. خوب، کاربر به صفحه درست می‌رود، اما گوگل بات (خزنده وب) در وهله اول این موقعیت مکانی را پردازش می‌کند و سپس به abyss می‌رود. آن‌ها قبل از اینکه بتوانند تغییر مسیر دیگری را دریابند، به هیچ‌چیزی ریدایرکت نمی‌شوند.

 چندین مجموعه از برچسب‌ها را بررسی کنید

بسیاری از برچسب‌ها می‌توانند در مکان‌های مختلفی مانند HTTP Header، بخش <head> و نقشه سایت وجود داشته باشد. هرگونه تناقض بین برچسب‌ها را بررسی کنید. هیچ‌چیزی مانع از وجود چندین مجموعه از برچسب‌ها در یک صفحه نمی‌شود. درصورتی‌که قالب شما برچسب متا ربات‌ها را برای شاخص اضافه می‌کرد، درنتیجه یک افزونه دارای یک مجموعه مربوط به دستور noindex بود.

شما نمی‌توانید فرض کنید که صرفاً یک برچسب برای هر مورد وجود دارد، بنابراین جستجو را پس از اولین جستجوی متوقف نکنید. من بیش از چهار برچسب متا روباتی را در یک صفحه دیده‌ام که با سه مورد از آن‌ها برای دستور نمایه‌سازی و یکی به‌عنوان دستور noindex تنظیم‌شده بود، اما مورد noindex همیشه برنده است.

 تغییر UA به گوگل بات

گاهی اوقات، شما فقط باید ببینید که گوگل به دنبال چه چیزی است. موضوعات جالب زیادی در حواشی موضوعات کلوکینگ یا پنهان کردن محتوای، ریدایرکت یا تغییر مسیر کاربران و ذخیره‌سازی در حافظه کش وجود دارد. می‌توانید این مورد را با ابزارهای توسعه‌دهنده کروم (دستورالعمل را ازاینجا دریافت کنید) یا با افزونه‌ای مانند User-Agent Switcher تغییر دهید. من توصیه می‌کنم اگر قصد انجام این کاردارید، آن را در حالت ناشناس (Incognito mode) انجام دهید. شما می‌خواهید بررسی کنید و ببینید که گوگل بات به‌جای دیگر ریدایرکت نمی‌شود - مثلاً شاید آن‌ها نتوانند یک صفحه را در کشور دیگری مشاهده کنند، به دلیل این‌که آن‌ها بر اساس آدرس IP ایالات‌متحده به یک صفحه دیگر ریدایرکت می‌شوند.

 robots.txt

برای هر چیزی که ممکن است مسدود شود، robots.txt خود را بررسی کنید. اگر شما یک صفحه را از خزیده شدن بازدارید و برچسب کانونی کال روی آن صفحه را به صفحه دیگری یا برچسب noindex قرار دهید، گوگل قادر به خزنده کردن این صفحه و مشاهده این برچسب‌ها نخواهد بود.

نکته مهم دیگر نظارت کردن بر robots.txt خود جهت تغییرات است. ممکن است کسی باشد که چیزی را عوض کند یا ممکن است مشکلات ناخواسته‌ای در مورد ذخیره‌سازی به اشتراک‌گذاری شده با سرور dev یا تعداد بی‌شماری از مسائل دیگر وجود داشته باشد - بنابراین نظارت دقیق بر تغییرات در این فایل حائز اهمیت است.

شما ممکن است در مورد نمایه‌سازی نشدن یک صفحه مشکل داشته باشید و قادر به درک و استدلال دلیل نباشید. اگرچه به‌طور رسمی پشتیبانی و تأیید نمی‌شود، اما دستور noindex از طریق robots.txt یک صفحه را خارج از فهرست شاخص نگه می‌دارد، و این دقیقاً مکان احتمالی دیگر است که باید بررسی شود.

خود را از دردسرها برهانید

هر زمان که قادر به تنظیم هرگونه آزمون خودکار یا حذف نقاط عدم موفقیت هستید- مواردی که شما دقیقاً می‌دانید که کسی، درجایی که مشکل ایجاد خواهد کرد - این کار را انجام دهید. به بهترین نحو ممکن موضوعات را موردسنجش و مقیاس قرار دهید زیرا همیشه کار بیشتری نسبت به کاری که منابع انجام می‌دهند برای انجام وجود دارد. مواردی به‌سادگی تنظیم خط‌مشی گذاری امنیت محتوا برای درخواست های-ناامن- ارتقاء در زمان رفتن به HTTPS، مانع از الزام شما در مطلع کردن تمام توسعه‌دهندگانتان از این موضوع می‌شود که باید تمام این منابع را تغییر دهند تا مشکلات محتوای ترکیبی را رفع کنند.

اگر می‌دانید که یک تغییر احتمالاً سیستم‌های دیگر را از کار می‌اندازد، نتایج آن تغییر با منابع موردنیاز برای آن و احتمال ازکارافتادن چیزی و منابع موردنیاز برای تعمیر سیستم مربوطه در صورت وقوع این مسئله، را هم سنجی کنید. همیشه مصالحه‌هایی در ارتباط با سئوی فنی وجود دارد و صرفاً به این دلیل که چیزی درست است به این معنا نیست که همیشه بهترین راه‌حل (متأسفانه) است، بنابراین یاد بگیرید چگونه با سایر گروه‌ها کارکنید تا خطر / مزیت تغییراتی را که پیشنهاد می‌کنید، سبک و سنگین کنید.

 جمع‌بندی مطالب

ممکن است بسیاری از گروه‌های تحقیقی در یک محیط پیچیده، بر روی پروژه‌ها کار کنند. شما ممکن است سیستم‌های CMS چندگانه، زیرساخت‌ها، CDN ها و نظایر آن را داشته باشید. شما باید فرض کنید که همه‌چیز تغییر خواهد کرد و همه‌چیز در بعضی نقاط با شکست مواجه خواهد شد. نقاط ضعف بسیاری وجود دارد که باعث می‌شود کار یک سئوی فنی جالب‌توجه و چالش‌برانگیز باشد.

برای اطلاع از آخرین مقالات بهینه سازی سایت و بازاریابی اینترنتی:

درباره ما

سایت بهینه سازی سایت و بازاریابی اینترنتی پس از موفقیت سایت طراحی وب پارسیان در زمینه طراحی وب سایت و سئو وب سایت توسط شخص مهندس محمدرضا سمیعی زفرقندی ایجاد شد تا در زمینه های آموزش بهینه سازی وب سایت ، آموزش بازاریابی اینترنتی و آموزش طراحی وب سایت مطالب و مقالاتی در شکل های متن ، فایل pdf ، فایل صوتی و تصویری و ارائه کتاب های بهینه سازی وب سایت به شکل E-BOOK و یا نسخه چاپی ارائه می شود.مشاوره در زمینه طراحی وب سایت ، بهینه سازی سایت و بازاریابی اینترنتی انجام می شود .

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

telegram

follow fb 2

rss reader

محصولات بهینه سازی سایت