در این نوع برندینگ که گاهی بهعنوان برندینگ چتری، یکپارچه یا خانوادگی از آن یاد میشود ،سلسله مراتبی از برندها ،بر اساس اقتدار یک سمبل از آن بهصورت گروهی استفاده میکنند.برندینگ گروهی دارای نامی جمعی بوده و همه کالاهای زیر چتر یک برند گرد میآیند. برای مثال سونی کالاهای مختلف را زیر نام یک برند بهصورت چتر گردآورده است .
با برندینگ گروهی ،مانند ایبیام شرکت از یک نام که معمولاً نام گردآورنده است برای تمام کالاها و خدماتش استفاده میکند. برندینگ گروهی از ادراکات وسیعتر عموم از رسالت شرکت،فرهنگ و ارزشهای آن حاصلشده ،چشم اندازیست بر این اساس که چگونه اجتماع برندی مهمترین هدایتکنندگان برنامه بازاریابی هستند. این استراتژی باید بر اساس کیفیات و ویژگیهای اصلی موجود در خود شرکت بنا شود. در حالت ایده آل هویت گروهی برند باید فرهنگ شرکت، ارزشها و اعمال آنها را انعکاس دهد.برعکس کپی کردن کالا یا خدمات که آسان است،نسخهبرداری از فرهنگ مشتریان برای رقبا ،سخت و تقریباً غیرممکن هست.این استراتژی وقتی بیشتر موردتوجه است که شرکت، مانند بی ام دابلیو در خودروهای کلاسبالا،تنها در یک طبقه کالایی فعال است. البته وقتی شرکت مانند خودروهای مرسدس،به دلیل وجود خط اصلی تولیدش شناختهشده است نیز این شیوه مؤثر هست.
در اینگونه برندینگ، کالاها بر اساس حروف الفبا نشانهگذاری شده،هر کالا قوتها و ارزشهای برند گروهی و جایگاه آن را دریافت نموده ،در تبلیغات و پروموشن نتیجهای عالی تضمینشده و از ابتدا برای آن ارزش مالی قابل قبولی بنانهاده میشود. برندینگ گروهی برای شرکتهایی که درزمینهٔ های خدماتی فعالاند بسیار مناسب است، چون محصولاتشان نامحسوس است.وقتی مشتریان نمیتوانند محصول را ببینند،نام شرکت به آنها اطمینانی از کیف است میدهد. مثلاً برخی شرکتهای آسیایی که در کشورشان تعهد،اهمیت بالایی دارد ، برندینگ گروهی را باقدرت اجرا میکنند.یکی از طرفداران معروف برندینگ گروهی شرکت سونی است. بنیانگذار و رییس سونی مرحوم اکیو موریتا جایی گفته است"من همیشه معتقد بودهام که نام شرکت ،در زندگی کارآفرین است که مسئولیتپذیری و تضمین کیفیت کالا را به ارمغان میآورد." در ایران نیز شرکتهای مختلف از استراتژیهای متفاوت استفاده مینمایند. مثلاً شرکتهای پریس و چیکا که درزمینهٔ های تولید مواد غذایی نیمه آماده و آماده فعالیت میکنند از استراتژی برندینگ گروهی سود میبرند.
برندینگ گروهی