بهینه سازی سایت اخبار
  • سفر به اروپا
    وقت سفارت ایتالیا مسافران عزیزی که قصد سفر به کشور ایتالیا را دارند ، برای…

برای اطلاع از آخرین اخبار سئو وب سایت و بازاریابی اینترنتی ایمیل خود را وارد کنید (هفته ای یک خبرنامه ارسال می گردد)

چگونه فروش وب سایتمان را دو برابر کنیم؟

امتیاز بدهید
(4 امتیاز)
چگونه فروش وب سایتمان را دو برابر کنیم؟

فروش وب سایت خود را طریق بازاریابی اینترنتی دو برابر کنید

شاید این قضیه مقداری غیر ملموس باشد ولی اینگونه نیست. سئوی فروشگاه اینترنتی و بهینه‌سازی نرخ تبدیل (conversion rate) می تواند ترافیک و فروش کسب و کار شما را دوبرابر افزایش دهد. وقتی که به مشتریان احتمالی خودم این نتایج و مدارک را نشان می‌دهم، سؤالات زیادی را در رابطه با جذب ترافیک بیشتر، ارتقای تبدیل‌ها، افزایش فروش، درگیر کردن خریدارها و تبدیل کردن آنها به طرفدار از من سوال می پرسند. در این مطلب، پرطرفدارترین پرسش و جواب‌هایی که من می دهم را مرور می‌کنیم.


پرسش 1 : با اجناس ناموجود چه کاری انجام دهیم؟

به عوامل زیادی بستگی دارد اما توصیه من اینگونه است:

به صفحات آنها دست نزنید. اگه این اجناس بعداً موجود می شوند، صفحات مربوط به آنها را همان‌طور دست‌نخورده رها کنید. آنها را پاک، مخفی یا جایگزین نکنید. محصولات دیگری را به آنها اضافه نکنید یا بازدیدکننده را به صفحه‌های دیگه ریدایرکت (redirect) نکنید.

محصولات جایگزین را پیشنهاد کنید. اگه محصولات ویژه‌ای به فروش رفتند و تمام شدند، محصولات جایگزینی که خیلی به آن مربوط و شبیه هستند را به‌وسیله ویجت‌هایی (widgets) که در سایت دارید به مشتری پیشنهاد بدید، مثلاً:

    همان محصول در رنگ‌های دیگه
    مدل‌ها یا نسخه‌‎های جدیدتر
    محصولات مشابه از سایر برندها
    محصولات دیگر از همون شاخه که از نظر کیفیت و قیمت مشابه باشند

اینگونه شما به مشتری‌ها خدمت بزرگی ارائه می‌دهید و آن‌ها هم از شما قدردانی می‌کنند. این کار همچنین به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا صفحات مربوط رو پیدا و ساختار سایت شما رو بهتر درک کنند.

به کاربرها اطلاع بدهید که محصول موردنظر چه زمانی موجود می‌شود. همیشه تاریخی رو که انتظار دارید محصول در انبار موجود باشد به بازدیدکننده‌ها ارائه بدهید تا اون‌ها بدانند که می‌توانند برگردند و خرید کنند.

پیشنهاد بدید که محصول رو به صورت پیش خرید سفارش بدهند (backorder). این امکان را فراهم کنید که بازدیدکننده سفارش خودش را ثبت کند و این قول رو بهش بدهید که به‌محض موجود شدن محصول موردنظر، برای آن  ارسال کنید. برای خریدارهای احتمالی که واقعاً به اون محصول نیاز داشته باشند خیلی مهم نیست که چند روز بیشتر صبر کنند.

طوری عمل کنید که صبر کردن آسون‌تر باشد. با پیشنهادات ویژه سعی کنید جبران کنید؛ امتیازهایی مثل ارائه تخفیف وقتی‌که محصول دوباره موجود می‌شود. این کار می‌تواند آنها را تشویق کند تا دوباره برای خرید برگردند.


سؤال #۲: با محصولات منسوخ/منقضی شده چه کاری انجام دهیم؟


همه‌ی سایت‌های بازاریابی اینترنتی محصولاتی دارند که بعد از تموم شدن دیگه موجود نمی‌شوند؛ مثل فروشگاه‌های محصولات الکترونیکی یا پوشاک و مُد که محصولات‌شون رو دائماً با مدل‌ها و سبک‌های جدیدتر جایگزین می‌کنند.

خیلی از سایت‌های تجارت الکترونیک این صفحات رو پاک می‌کنن و هیچ اقدام دیگه‌ای انجام نمی‌دهند. ازنظر سئو این کار درست نیست. ارزش سئوی شما پایین میاد و کسانی که URL شما رو بوکمارک کرده باشن با پیغام خطا روبرو می‌شوند.

مناسب‌ترین راه‌حل به مسائل مختلفی بستگی دارد.


۱. URLهای محصولات منقضی شده را ریدایرکت ۳۰۱ دائمی کنید. اگه محصولِ منقضی‌شده با مدلی جدیدتر جایگزین شده، استفاده از کد ۳۰۱ برای ریدایرکت دائمی صفحه‌ی قدیمی به URL مدل جدیدتر، گوگل رو مطلع می‌کند که شما می‌خواید تا این صفحه به‌جای صفحه‌ی قدیمی رتبه‌بندی بشه. اینطوری ارزش سئوی سایت شما حفظ می‌شود.

۲. به شاخه‌ی مادر ریدایرکت کنید. هدف و مقصود این است که مشکل بازدیدکننده حل شود. اگه محصولات مرتبط دیگه‌ای دارید که کار همان محصول منقضی‌شده رو انجام می‌دهند، می‌توانید بازدیدکننده‌ها رو به شاخه‌ی مادر ریدایرکت کنید.

۳. صفحه‌، محتوا و URL محصولات منقضی‌شده رو برای همیشه پاک کنید. وقتی هیچ محصول مشابه و مرتبطی با محصول منقضی‌شده ندارید، بهتراست کل صفحه‌ی مربوطه را با استفاده از کد وضعیت ۴۱۰ (حذف‌شده) پاک کنید؛ این‌طوری گوگل متوجه می‌شه که این صفحه برای همیشه پاک شده است و هیچ‌وقت برنمی‌گردد.

۴. از URLها مجدداً استفاده کنید. اگه محصولاتی عمومی را می‌فروشید که مشخصات فنی و شماره‌های مدل‌ها خیلی به هم مربوط نمی‌شوند، می‌توانید مجدداً از URLها استفاده کنید. این‌طوری authority صفحه را حفظ می‌کنید و شانس رتبه‌بندی در گوگل رو افزایش می‌دهید.

۵. بعضی از آیتم‌ها شایستگی این‌را دارند که باقی بمانند. ممکنه بعضی از محصولات خاص برای مشتری‌های کنونی یا بقیه‌ی افرادی که می‌خواهند درباره‌ش تحقیق کنند ارزش اطلاعاتی داشته باشند. به این صفحه‌ها دست نزنید. خریدارهای قبلی محصول می‌توانند با استفاده از این صفحه‌ها اطلاعات، کمک یا خدماتی رو دریافت کنند.


سؤال #۳: محصولات فصلی را چطور مدیریت کنیم؟

تقویت شاخه‌های محصول را به‌عنوان هدف‌تان در نظر بگیرید. روی شاخه‌های محصولات تمرکز کنید و محصولات فصلی رو با استفاده از بردکرامب‌ها (breadcrumbs) و لینک‌های موجود در توضیحات به صفحه‌های محصول لینک بدهید. صفحات مهم‌ترین محصولات رو با بالاترین ظرفیت ممکن بهینه‌سازی کنید و بقیه بودجه‌ای که برای سئو کنار گذاشتید رو به تقویت شاخه‌های محصول اختصاص بدهید.

اگه قصد دارید که یه محصول پرطرفدار رو عرضه کنید و می‌دونید که تقاضای زیادی برای اون وجود خواهد داشت، یه صفحه با عنوان «به‌زودی» در ساختار URL اضافه کنید و محتوای منحصربه‌فرد، اطلاعیه‌ها و فرم‌های پیش‌سفارش رو اونجا ارائه بدید. شبکه‌های اجتماعی رو در این صفحه تلفیق کنید و خریدارهای احتمالی آینده رو با استفاده از محتوای تولیدشده توسط کاربرها آماده کنید.

برای محصولاتی که سالیانه ارائه می‌شن و می‌دونید که هر سال جایگزین می‌شن، خیلی ساده سال تولید رو این‌طوری در URL بیارید:

 website.com/category-sub-category/product-name-2012

و وقتی نسخه جدید جایگزینش شد، با استفاده از کد ۳۰۱ اون رو به

 website.com/category-sub-category/product-name-2013

ریدایرکت کنید.


سؤال #۴: بهینه سازی محصولات جدید سایت  رو چطور مدیریت کنم؟

ساختار اطلاعاتی، ساختار وب‌سایت و معماری مناسب لینک‌های داخلی برای رتبه‌بندی صفحه‌های محصولات جدید خیلی اهمیت دارد. شاخه‌ها را از صفحه‌ی اصلی‌تان و صفحه‌ی محصولات را از سطح شاخه‌ها لینک کنید. این کار به شما این اطمینان را می‌دهد که گوگل محتوای شما رو به‌سرعت پیدا، بررسی (crawl) و ایندکس می‌کند. همچنین آن‌ها را از صفحات شاخه‌ی مادر هم لینک بدهید.

قالب (theme) وب‌سایت‌تان را بهینه‌سازی کنید طوری که محصولات جدید همیشه در صفحه‌ی اصلی‌تان قرار بگیرن و پیدا و ایندکس شوند. یه معماری خوب برای لینک‌های داخلی باعث می‌شود که صفحات محصولات جدید شما به‌سرعت ایندکس و رتبه‌بندی بشنوند


سؤال #۵: با صفحه‌هایی از محصولات که محتوای منحصربه‌فرد در آن‌ها کم هست یا اصلاً وجود ندارد چکار کنیم؟


باوجود تمام چالش‌هایی که راه‌اندازی یه شرکت تجارت الکترونیک دارد، کمتر کسب‌وکاری به محتوای منحصربه‌فرد صفحات محصول اهمیت می‌دهد. خیلی از سایت‌ها اطلاعات محصول رو از یه دیتابیس دیگه کپی می‌کنند و درنتیجه مشکلات مربوط به محتوای تکراری بروز پیدا می‌کند.

بعضی از صفحه‌ها به‌غیراز عکس، محتوای خاص دیگه‌ای ندارند. این‌طوری موتور جستجو به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند بفهمد که صفحه مربوط به چه چیزی هست، به بقیه‌ی صفحه‌های سایت‌تان چه ارتباطی دارد و چقدر با کاربران جستجو مرتبط می‌شود.

۱. برای پرطرفدارترین محصولات‌تان محتوا اضافه کنید. در ابتدا با استفاده از ابزارهای تحلیل وب، پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین محصولات‌تون رو شناسایی کنید و سپس محتوای آن‌ها را به‌صورت دستی به‌روزرسانی کنید.

۲. شاخه‌های محصول را تقویت کنید. شما نمی‌توانید برای ۱۰۰ هزار محصول مختلف، متن‌های جداگانه تولید کنید. به‌جای آن، برروی تقویت سئوی شاخه‌های مادر محصولات تمرکز کنید. معماری داخلی لینک‌ها و بردکرامب‌ها رو تقویت کنید و محصولات مرتبط رو اضافه کنید تا غذای روبات‌های جستجوگر (search bots) تأمین شود و به آن‌ها یاد بدید که سایت شما درباره‌ی چه چیزی هست.

۳. محتوای تولیدشده توسط کاربرها را اضافه کنید. این کار می‌تواند صفحه‌ی محصولات شما را خیلی خوب و مؤثر از سایر محتواهای تکراری موجود در سایت‌ها دیگر متمایز کند. شبکه‌های اجتماعی خیلی مؤثر هستند. تأییدها و نقدهایی که توسط کاربرها یا خریدارهای راضی منتشر می‌شود نه‌ تنها کمپین سئوی شما را ارتقا میدهد بلکه موجب افزایش تبدیل‌های فروش (sales conversions) هم می‌شود.


سؤال #۶: توضیحاتی از محصول که از طرف تولیدکننده هست را چطور ارائه بدهیم؟

گوگل از محتوای تکراری خوشش نمیاید. انتشار مجدد توضیحات محصول که توسط تولیدکننده منتشر شده، محتوای تکراری محسوب می‌شود؛ اما وب‌سایت‌های بزرگ تجارت الکترونیکی نمی‌توانند توضیحات و مشخصات همه‌ی محصولات رو مجدداً بنویسند.

شما می‌توانید این مشکل رو با اضافه کردن محتوای منحصربه‌فرد مثل نظرها و نقدهای کاربران برطرف کنید. از کاربرها دعوت کنید که نظر بدهند. شبکه‌های اجتماعی را تلفیق کنید. به کاربرها این اجازه را بدهید که داستان خودشان را بگویند. مشتری‌های راضی در بازاریابی به شما کمک می‌‎کنند.

۱. به صفحه‌های محصول محتوا اضافه کنید. با اختصاصی کردن محتوا برای حل مشکل کاربرها، میزان کیفیت و منحصربه‌فرد بودن محتواتون رو بالا ببرید. اطلاعات، عکس، ویدئو یا پیشنهاداتی را به محتوایتان اضافه کنید.

۲. یک لایه «روان‌شناسی» به محتوایتان اضافه کنید. توضیحات معمولی از محصولات خسته‌کننده و فنی هستند؛ اما مردم بر اساس احساسات‌شان خرید می‌کنند. با اضافه کردن یک داستان، توضیحات محصول‌تان رو زنده کنید.


سؤال #۷: با تنوع محصولات (رنگ، اندازه و …) چکاری انجام دهیم؟

بعضی از محصولات تقریباً یکسان هستند اما فقط رنگ و اندازه‌شان فرق می‌کند. اگه لیست کردن آن‌ها به‌خوبی انجام نشود ممکنه محتوای تکراری محسوب شوند و باعث رتبه‌بندی بد و cannibalization بین انواع مختلف محصول می‌شود [اصطلاح cannibalization به معنی کاهش حجم و درآمد حاصل از فروش یه محصول در نتیجه‌ی معرفی یه محصول جدید از همان تولیدکننده‌است]. ممکن است محصولات به اشتباه برای کلیدواژه‌های اشتباهی رتبه‌بندی بشوند ([مثلاً] شلوار جین آبی برای جستجوی شلوار لی قرمز رتبه‌بندی می‌شه). Adam Audette این تفاوت‌های ظریف را در این مقاله‌ی فوق‌العاده، خیلی عمقی بررسی کرده است.


وب‌سایت‌تان رو مرور کنید و احتمالاً محصولاتی را پیدا می‌کنید که اگر برای کلیدواژه‌های درستی رتبه‌بندی بشوند، ممکن است فروش بیشتری داشته باشند.


سؤال #۸: صفحه‌های شاخه را چگونه مدیریت کنیم؟

بعد از صفحه اصلی، صفحه‌های شاخه‌‎ جزو قدرتمندترین و محبوب‌ترین صفحات هستند.

۱. از URLهایی استفاده کنید که به‌راحتی قابل جستجو باشند (search-friendly). این کار گاهی اوقات خیلی سریع نتیجه می‌دهد چون شما دارید به موتور جستجو سرنخ‌هایی خیلی قوی ارائه می‌کنید تا بفهمد که موضوع این URL چی هست و درعین‌حال، کمک و اطلاعات ارزشمندی را برای بازدیدکننده‌گان فراهم می‌کنید – فقط مراقب باشید که گرفتار چپوندن کلمات کلیدی (keyword stuffing) نشوید!

۲. چیزهایی که نشان داده می شود را به طول کامل کنترل کنید. صفحات شاخه را طوری طراحی کنید که به موتورهای جستجو و کاربران بهترین خدمات را ارائه بدهند.

۳. محتوایی را که از طریق شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده تگ کنید. درباره‌ی به اشتراک گذاشتن لینک‌ها در Google Plus، Twitter و سایر شبکه‌ها استراتژی داشته باشید. تگ‌هایی که انتخاب می‌کنید مشخص و واضح باشند.

۴. لینک‌های عمیق (deep-links) را در شاخه‌های محصولات ایجاد کنید. پست مهمان (Guest blogging)، بازاریابی محتوا و حتی تبلیغات پولی هم مثل شبکه‌های اجتماعی مؤثرند.

۵. به صفحه‌های شاخه محتوا اضافه کنید. نکته‌هایی بسیار عالی رو می‌توانید در این مقاله ببینید.

۶. با صفحه‌های شاخه مثل صفحه‌های اصلی جدا رفتار کنید. شاخه‌هایتان را به‌عنوان سیلوها یا نیش‌هایی در نظر بگیرید که حاوی صفحات محصولِ خیلی مرتبط هستند. تأثیرگذارترین ساختار URL برای صفحات شاخه (و صفحات محصول) اینه:

    صفحه‌ی شاخه: com/category
    صفحه‌ی زیرشاخه: com/category/sub-category
    صفحه‌ی محصول: com/category-sub-category/product-name


سؤال #۹: چطور ساخت لینک‌های داخلی و معماری آنها را مدیریت کنیم؟


ساختن لینک‌های داخلی به سئو و رتبه‌بندی کمک می‌کند؛ اما برای اینکه نتایج بهتری به دست بیارید، به معماری لینک نیاز دارید، نه‌فقط «ساختن لینک». لینک‌دهی داخلی فقط مربوط به عنکبوت‌های موتور جستجو (search engine spiders) نیست. کاربرپسند بودن هم اهمیت دارد. ایجاد یه معماری مستحکم برای لینک‌های داخلی به برنامه‌ریزی و زمان نیاز دارد.

۱. ناوبری در سطح شاخه رو فراهم کنید. این کار باعث می‌شود تا کاربرها بتوانند راحت‌تر دیدی کلی نسبت به چیزهایی که در زیرشاخه‌ها و صفحات وجود دارد را به دست بیاورند. نهایت تلاش‌تان را بکار ببرید تا همه‌چیز ازلحاظ ساختاری به هم مرتبط باشد.

۲. به محصولات مرتبط به سطح شاخه لینک بدهید. ازنقطه‌نظر یک انسان به این قضیه نگاه کنید و نیازها و مقصود [کاربر] را در نظر بگیرید؛ همچنین، بهینه‌سازی را برای کلیدواژه‌های صحیح انجام بدهید.

۳. در تمامی صفحات و صفحات شاخه از بردکرامب‌ها استفاده کنید. این کار این اطمینان را به شما میدهد که کاربرها و گوگل می‌توانند یه سطح بالاتر بیان و به شاخه‌ی مادر دسترسی داشته باشند.


سؤال #۱۰: چگونه از محتوای ایجاد شده توسط کاربرها استفاده مفید داشته باشیم؟


همیشه پذیرای محتوای ایجاد شده توسط کاربرها باشید؛ مگر اینکه نگران نظرات صادقانه‌ی افراد در رابطه با محصولات و خدماتتان هستید. این نوع محتوا دو مزیت واضح برای سئو دارد:

    نرخ بالاتر تبدیل و فروش
    محتوای منحصربه‌فرد رتبه‌بندی بالاتری می‌گیرد و «تازگی» را فراهم می‌کند.

وقتی محتوای تولیدشده توسط کاربر در صفحات محصول تلفیق بشود، می‌تواند جان دوباره‌ای را به سایت شما بدهد. نقدهای مثبت باعث افزایش تبدیل فروش می‌شود. کاربرها به یه جامعه‌ی راضی [از محصول] ملحق می‌شوند. خریدارهای احتمالی آینده این فعالیت و پویایی رو می‌بینند و راحت‌تر برای خرید متقاعد می‌شوند.

۱. یک «جامعه» از کاربرهای خشنود را ایجاد کنید. نقدها و نظرات (testimonials) خریدارها را منتشر کنید. پست‌هایی از بلاگ که توسط مشتری‌های خشنود نوشته شده اند رو به اشتراک بذارید. از گزیده‌ای از نقدهای مثبت استفاده کنید تا بازدیدکننده‌ها متقاعد بشوند که شما قابل اعتماد هستید؛ چیزی که مهمه اعتماده و رسانه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کنند تا به‌خوبی این رو به نمایش بذارید.

۲. از Schema.org استفاده کنید. نقدهای مارکاپ Schema.org این اجازه رو می‌دهد که در SERPها، از صفحات منفرد هر محصول در کنار لیست‌تان ستاره بگیرید و این کار روی CTR تأثیر می‌گذارد.

۳. شبکه‌های اجتماعی رو در صفحات محصول تلفیق کنید. نظرات اینستاگرام و فیسبوک، پین‌های Pinterest و +۱های Google می‌توانند در سایت شما تلفیق بشوند تا مدرک و شاهدی اجتماعی را ارائه بدید. تصاویری از خریدارهای خشنودی که در حال استفاده از محصول شما هستند را به اشتراک بذارید.



«سئوی جدید» نیازمند این هست که به روان‌شناسی بازدیدکننده‌ها بیشتر از فناوری وب‌سایت‌تان بپردازید.


سؤال #۱۱: چگونه سئو رو در فرآیند طراحی سایت ترکیب کنیم؟


طراحی سایت فقط به نمای ظاهری مربوطه نمی‌شود. شما به یک طراح متخصص سایت تجارت الکترونیک نیاز دارید که باتجربه باشد و با مشاور سئو، تحلیل‌‎گر، بهینه‌ساز نرخ تبدیل و سایرین در یک تیم همکاری کند. شما باید به آن‌ها فضا و بودجه‌ی لازم رو اختصاص بدهید تا به‌عنوان متخصص کارشون را انجام بدهند.

وقتی‌که طراحی سایت و معماری اطلاعات شما همزمان انجام بشوند و هیچ URL/صفحه‌ای این ساختار رو نقض نکند، با منتشر کردن هر صفحه‌ی محصول جدید، کل سایت رو ارتقا می‌دهید و این اطمینان را ایجاد می‌کنید که توسط عنکبوت‌های موتور جستجو بررسی (crawl) می‌شوید. طراحی و محتوای مناسب در کنار تجربه‌ی مناسب بازدیدکننده باعث فروش بیشتر می‌شود.

۱. شکست در برنامه‌ریزی یعنی برنامه‌ریزی برای شکست. سئو باید خیلی زود و در مرحله‌ی برنامه‌ریزی وارد کسب‌وکار/وب‌سایت شود، قبل از اینکه حتی کار روی wireframe و فرآیندهای طراحی را شروع کنید؛ نه اینکه بعد از راه‌اندازی سایت تازه به فکر سئو بیافتید. ایجاد قالب‌هایی (templates) زیبا برای شاخه/بخش و ارتقای صفحات محصول با استفاده از لینک‌های داخلی خیلی مؤثر هستند.

۲. سئوی وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک با سئوی سنتی تفاوت داره. سئوی تجارت الکترونیک به مشاوری نیاز داره که در حوزه‌های مختلف ماهر باشه و درک عمیقی از روان‌شناسی انسان، بهینه‌سازی نرخ تبدیل، تحلیل، طراحی و توسعه‌ی وب، بازاریابی و ارتباطات رسانه‌های اجتماعی، کپی‌رایتینگ (copywriting)، اقتصاد، کاربردپذیری (usability) و تجربه‌ی کاربر داشته باشد. همچنین، بهترین متخصصان سئوی تجارت الکترونیک، درک و بینش عمیقی درباره‌ی تجارت و نحوه‌ی عملکرد کسب‌وکارهای خرد دارند.

۳. طراحی وب تجارت الکترونیک هیچ‌وقت «تموم» نمی‌شود. این یه فرآیند پیوسته از A/B testing هست تا بهترین تغییرات عملکردی رو پیدا کند. «ابزارهای» درست اهمیت دارند اما مشاور و شرکت خوب مهم‌تر هستند. اگه مشاوری که هزینه زیادی می‌گیرد بتواند باعث فروش بیشتری نسبت به یه مشاورِ «ارزان» بشود، در حقیقت مشاورِ گرونی نیست.
سؤال #۱۲: محصولات مرتبط را چگونه در سایت سازماندهی کنیم؟

ارائه‌ی آیتم‌های مرتبط در صفحه‌ی محصول می‌تواند میزان فروش را بالا ببرد. استفاده از متادیتای PIM این اطمینان را به شما می‌دهد که تمام آیتم‌های ارائه شده مرتبط، شخصی‌شده و موجود هستند. طراح و توسعه‌دهنده‌ی وب باید همچنین روی معماری لینک‌های داخلی هم تمرکز کند.

۱. مرتبط باشید. اگه بازدیدکننده به صفحه‌ای می‌رود تا آخرین آیفون اپل را ببیند، شما باید بر اساس قیمت، کیفیت و شخصیت این خریدار، سایر محصولات مرتبط را هم پیشنهاد بدهید. آخرین مدل از گوشی‌های Google Nexus شاید محصول مشابهی باشه اما یک طرفدار پروپاقرص و وفادار اپل ممکنه هیچ‌وقت آن را خریداری نکند. پیشنهادهای محصول را سنجش و بهینه‌سازی کنید.

۲. مکان یا جانمایی. اجازه بدهید تا محصولِ موجود در صفحه نسبت به بقیه بارزتر باشد و خودش را نشان بدهد. بهش فضا بدهید. دور و برش را با پیشنهادهای دیگر شلوغ نکنید. بهترین فضاها و موقعیت‌ها را با اختصاص دادن به محصولاتی که فروش پایینی دارند یا محبوب نیستند به هدر ندهید.


سؤال #۱۳: چگونه جستجوی داخلی سایت را تقویت کنیم؟



تعجب‌آوره که متخصص‌هایی که یه سایت تجارت الکترونیک را برای جستجوی گوگل بهینه‌سازی می‌کنند، بهینه‌سازی برای موتور جستجوی داخلی سایت را انجام نمی‌دهند! بعضی وقت‌ها به این خاطره که نقش جستجوی داخلی را نادیده یا دست‌کم می‌گیرند و بخشی از فروش را از دست می‌دهند. افرادی که با غلط املایی، مترادف‌ها یا اشتباه در فاصله‌گذاری و خط تیره جستجو می‌کنند، به صفحات مناسب و مربوط هدایت نمی‌شوند، درصورتی‌که نباید این‌طوری باشد.

۱. ردیابی را در جستجوی داخلی سایت‌تان فعال کنید. از ابزارهایی استفاده کنید که به شما اجازه می‌دهند تا کلیدواژه‌هایی را که مردم در داخل سایت شما جستجو می‌کنند ببینید و درآمد حاصل از آن‌ها را محاسبه کنید.

۲. جستجوهای محبوب را بشمارید. این جستجوها می‌تواند به این معنی باشد که اون محصول پرطرفدار است و می‌تواند سود آور باشد. همچنین می‌تواند نشان دهنده‌ی این باشد که افراد چیزی را که برای پیدا کردنش به سایت آمده اند را  پیدا نکرده اند!

۳. از ابزاری مثل Crazy Egg استفاده کنید تا بتوانید کلیک‌ها را دنبال کنید و ببینید مردم در صفحه‌ی اصلی، صفحه‌های مهم شاخه و صفحات محصول چطور عمل می‌کنند.

۴. به صفحه‌های حاصل از نتایج جستجو به چشم «صفحات فرود» نگاه کنید. نتایج جستجو باید مرتبط باشد و به کاربرها کمک کند تا مشکل‌شان را حل کنند. مطمئن باشید که نتایج جستجو را «noindex» می‌کنید.

۵. در جریان تحقیق برای کلیدواژه‌ها، جستجوی سایت را هم لحاظ کنید. چیزی را که بازدیدکننده‌ها دنبالش می‌گردند تحلیل کنید تا بتوانید ایده‌هایی برای محصولات جدید پیدا کنید، مناطق بالقوه برای ارتقا و بهبود را مشخص کنید، محصولات پرطرفدار را شناسایی کنید و با استفاده از جستجو و قابلیت استفاده بر مشکلات غلبه کنید.

۶. جستجوی سایت را امتحان و خطاهای آن را برطرف کنید. بعضی از کلیدواژه‌هایی که پیدا کردید را در جستجوی داخلی تایپ کنید و ببینید که چه نتیجه‌ای را ایجاد می کنند. وقتی‌که همه‌ی موارد دارای مشکل را برطرف کردید، فروش افزایش پیدا می‌کند!

۷. جستجوی داخلی را بهینه‌سازی کنید. مطمئن باشید که هر جستجوی داخلی، محصول درست و مرتبطی را پیدا می‌کند. لازمه‌ی این کار این است که متا-دیتا را در سیستم تجارت الکترونیک‌تان تنظیم کنید. با مدیریت این کار از طریق متا-دیتا، دیگر صفحه‌هایی پر از کلمات اشتباه و دارای غلط املایی ایجاد نمی‌شود.


سؤال #۱۴: تصاویر و ویدئوهای محصول را چگونه بهینه‌سازی کنیم

کیفیت تصاویر، عکس‌ها و ویدئوها روی احساس بازدیدکننده‌ها نسبت به محصول‌تان تاثیر می‌ گذارد. اینکه خریداران احتمالی آینده مزایای محصولات شما را متوجه بشوند، ارزش بالایی داره و هیچ‌وقت این عامل را دست‌کم نگیرید.

تصاویر جالب در Pinterest و شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند. درخواست از کاربرها برای تگ کردن و نظر گذاشتن روی عکس‌ها، محتوایی منحصر‌به‌فرد برایتان ایجاد می‌کند. همین‌طور که صحبت از شما دهان‌به‌دهان می‌چرخد، قدرت برند شما افزایش پیدا می‌کند. با استفاده از عکس‌های بهینه‌سازی‌شده حتی می‌توانید ترافیک بیشتری رو از جستجوی Google image به سمت خودتان جذب کنید.

۱. از تصاویر باکیفیت استفاده کنید. عکس‌هایی بگیرید که یه جَوی را ایجاد می‌کنند و احساس خاصی را به مخاطب می‌دهند. این عکس‌ها منجر به فروش بیشتر می‌شوند. گرچه ممکن است هزینه‌ی زیادی داشته باشد، سرمایه‌گذاری خیلی خوبی برای بهترین محصولات‌تان محسوب می‌شه. ویدئو حتی می‌تواند از اون هم بهتر عمل کند.

۲. تصاویرتان را بهینه‌سازی کنید. نام فایل، متن alt، caption و… باید کوتاه و توصیفی باشد. این‌ها فرصت‌هایی هستند که سرنخ‌هایی را برای موتورهای جستجو فراهم می‌کنند تا متوجه بشوند که تصویر شما چه محتوایی دارد.

۳. گزینه‌های A/B-test. دو تصویر رو باهم‌دیگر مقایسه کنید تا متوجه بشوید که کدوم‌شان نرخ تبدیل بهتری دارند.


سؤال #۱۵: صفحه‌هایی که محصولات حراجی در آن گذاشته می‌شوند را چطور ارتقا بدهیم؟


در هدر HTTP صفحه‌ای که در اون محصولی برای حراج گذاشته شده، canonical URL را مشخص کنید. این کار به گوگل می‌گوید که این تکرارِ یه URL دیگه‌است و باید نسخه‌ی منحصربه‌فرد صفحه رو رتبه‌بندی کنه، نه این صفحه را.


سؤال #۱۶: وب‌سایت را برای دستگاه‌های موبایل چطور طراحی کینم؟


موبایل‌ها به‌قدری اهمیت دارند که نمی‌شود در استراتژی سئوی تجارت الکترونیک آن‌ها را نادیده گرفت. یکی از تحقیقات غیررسمی که همکارم Kenneth Gvein برای یکی از مشتری‌های تجارت الکترونیک ما در Metronet و Vaimo Norway انجام داد نشان می‌دهد که نرخ رشد مشتری در تجارت الکترونیک به‌وسیله موبایل ۲ یا ۳ برابر بیشتر شده است. یا خودت را با موبایل وفق بده یا بی‌خیال کسب‌وکارِت شو!

نسخه‌ی دسکتاپ همه‌ی URLها را ارائه بدید. بعضی از کاربرها حتی در موبایل هم نسخه‌ی استاندارد وب را ترجیح می‌دهند. یک گزینه بذارید که کاربر بتواند بین نسخه‌های مختلف سوییچ کند. اون‌ها رو مثل خیلی از وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک دیگر به صفحه‌ی اصلی برنگردانید.


سؤال #۱۷: در مورد امنیت چکاری انجام دهیم؟


مشتری‌های شما درباره‌ی امنیت آنلاین نگران هستند و دلیل خوبی هم دارند. اون‌ها دارن هویت و اطلاعات مالی خودشان را در اختیار شما می‌گذارند. باید این اطمینان را به آن‌ها بدهید که این کار امنیت دارد.

مدارکی تصویری را نشان بدهید. لوگوها و متن‌هایی که انطباق شما را با استاندارهای امنیتی نشان می‌دهد به نمایش بگذارید. استانداردها یا گواهینامه‌های رمزگذاری و امنیت‌تان را مثل SSL/Visa و غیره در معرض دید بگذارید. به افراد بگویید که خرید از وب‌سایت شما ۱۰۰% مطمئن است. این کار تبدیل‌ها را افزایش می‌دهد.

خیلی از خرده‌فروش‌های اینترنتی این اطلاعات را در پایین صفحه مخفی می‌کنند یا آن‌ها را بدیهی می‌دانند. شما این اشتباه را نکنید.
بهترین روش‌ها و روال‌ها – مهم‌ترین نکات برای هر وب‌سایت تجارت الکترونیک

۱. تحلیل متناوب سئو: نه سئو و نه وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک ثابت نیستند. سایت و کد شما تغییر می‌کند. ممکنه یه توسعه‌دهنده، بااینکه نیت خوبی دارد، مشکلی را برطرف کند اما از اون طرف مشکل جدیدی را به وجود بیاورد. از یه چارچوب راهبردی سئو استفاده کنید تا مطمئن شوید که همه‌چیز با اهداف اقتصادی و راهبردی شما هماهنگ باشد.

۲. از ابزارهای Google Webmaster استفاده کنید: این ابزار رایگان به مدیران سایت (webmaster) کمک می‌کند تا مشکلات آزاردهنده‌ی سئو رو پیدا و رفع کنند. روالی را ایجاد کنید که:

    دنبال اِرورهای ۴۰۴ بگردید و این اِرورها و سایر مشکلات را برطرف کنید
    ببینید که عملکرد وب‌سایت، محصولات و صفحات شما در SERPها چگونه است
    به کلیدواژه‌ها و عبارت‌های مهم، صفحات محبوب و غیره توجه داشته باشید

توصیه‌ی من این هست که Google Webmaster Tools، Google AdWords و Google Analytics را باهم ترکیب کنید و بکار ببرید تا به‌صورت رایگان به اطلاعات ارزشمندی دسترسی پیدا کنید.

۳. اقدام کنید: نظارت و بررسی داده‌ها به تنهایی کافی نیست. شما باید مواردی که قابل اقدام هستن را شناسایی کنید تا روند پیشرفت ادامه داشته باشد. بدانید که دنبال چه می‌گردید و دلیلش آنچی هست. مشکلات به ایندکس کردن مربوط می شوند ، محتوای تکراری، مجازات‌های دستی گوگل و غیره را شناسایی کنید. سریعاً مشکل را برطرف کنید.

۴. در ابزارهای سئو سرمایه‌گذاری کنید: ابزارهایی مثل Moz، Search Metrics، Raven SEO Tools، Deep Crawl و… به شما کمک می‌کنند تا مشکلات را شناسایی کنید و پیشنهاداتی را برای رفع مشکل به شما می‌دهند. ابزارها را طوری تنظیم کنید که گزارش‌هایی قابل اقدام به شما بدهند. روال‌هایی [منظم] را برای رفع مشکلات ایجاد کنید. هر کدوم از ابزارها مزیت منحصربه‌فرد خودشان را دارند. به‌عنوان یه مشاور، توصیه‌ی من این هست که از ترکیبی از ابزارها برای سئوی تجارت الکترونیک استفاده کنید.

۵. تست دستی (نمونه) انجام بدید: از Screaming Frog SEO Spider برای شناسایی مشکلات صفحه‌ها و بخش‌های وب‌سایت تجارت الکترونیک‌تان استفاده کنید. بخشی از محصولات که برای شما اهمیت دارد را انتخاب کنید و داخل شاخه‌ها و زیرشاخه‌های خاص تحلیلی را انجام بدید. بعضی‌وقت‌ها به مشکلاتی در کل سایت برمی‌خورید که توسط CMS ایجاد شدن و می‌شود خیلی سریع آن‌ها را برطرف کرد.

۶. یه طلای جدیدی داریم به نام تحلیل داده: هر چیزی که شما انجام می‌دهید می‌تواند بهتر هم انجام بشه اما منابع لازم برای انجامش را ندارید. شما به تحلیل نیاز دارید تا به شما کمک کنه مناطقی را که نیازمند بهبود هستند اولویت‌بندی کند. پیشخوان‌هایی (dashboards) را ایجاد کنید که حاوی اطلاعات قابل اقدام باشد.

۷. انقلاب موبایل را جدی بگیرید: دستگاه‌های موبایل خیلی سریع در حال رشد هستند. تأخیر در توسعه‌ی نسخه‌ی موبایلِ سایت می‌تونه فاتحه‌ی کسب‌وکار آنلاین شما را بخواند.

پوشش همه‌ی مطالب مربوط به سئوی سایت‌های تجارت الکترونیک در یک مقاله ممکن نیست. توصیه‌هایی که در بالا اشاره شد به خیلی از وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک کمک کرده تا فروش و درآمدشون را چند برابر کنن اما این فقط نوکِ این کوه یخیه [مطالب و نکات خیلی بیشتری وجود داره].

اگه نکته یا توصیه‌ای دارید که فکر می‌کنید مخاطب‌های ما باید آ را بدانند ، در قسمت زیر می توانید برای ما بنویسید. منتظر نظرهای شما هستیم.

اثر بخشی فروش سایت خود را با یکی از این راه کارهای تضمین شده در جهت تبدیل بازدید کنندگان به خریدار افزایش دهید. مهمترین فاکتور عبارتست از تست نمودن. تست نمودن تنها ، کشف آن چیزی است که برای سایت شما موثر است و یا نیست.

 

تست اول:

فقط یک محصول یا سرویس را در صفحه اصلی خود ارائه نمایید

آیا شما تعدادی محصول یا خدمات را روی وب سایت خود می فروشید؟ اگر جواب مثبت است پیشنهاد می کنم که امتحان کنید آیا این استراتژی برای شما بهتر است یا خیر ؟ به جای اینکه هر کسی که از سایت شما بازدید می کند یک رشته وسیعی از محصولات را ارئه دهید ، اگر فقط یک محصول را را پیشنهاد دهید شما در واقع می توانید بروی یکسری فواید کلیدی تمرکز کنید و به همه پرسش ها و تهدیدهایی که بازدید کنندگان احتمالا از محصول شما دارند پاسخ دهید. البته مجبور نیستید از محصولات دیگر دست بکشید . بلکه می توانید از طریق صفحات دیگر وب و یا با پیشنهاد هایی که از طریق پیگیری ارائه می دهید به آنها ارائه کنید.

البته تنها راه حل حصول اطمینان از اینکه آیا این امر در مورد بازدید کنندگان هدف شما موثر خواهد بود تست کردن آن می باشد. یک متن فروش برای محصول اخیر خود نوشته و آنرا در صفحه اصلی بگذارید و برای یک هفته یا دو هفته تست را در مورد آن اجرا کنید تا متوجه شوید چگونه فروش شما افزایش می دهد.

تست دوم:

مطالب پیشنهادی خود را جهت درج در سایت را طوری تغییر مکان داده تا جایگاه آن تقویت شده و لیست بزرگتری از مشترکان وفادار تهیه کنید.موارد پیشنهادی شماجهت درج در سایت ابزار شما برای جمع آوری آدرس ایمیل های مشتریان و تهیه لیست ایمیل ها توسط شما می باشد و به شما اجازه می دهد که دائم با مشتریان خود در تماس بوده و رابطه ای بر اساس اعتماد و و فاداری بین شما ایجاد گشته و محصولات و خدمات خود را به آنها بفروشید.

در صورتی که متن نامه فروشتان طولانی نیست و محصولات متعددی برای فروش ارائه نمی دهید راهکار قرار دادن محصول سفارشی خود در مکانی تا حد امکان ثابت در صفحه اصلی را تست کنید.(گوشه چپ بالای صفحه جایی است که چشم بازدیدکنندگان را در اولین نگاه به خود جلب می کند. شما باید قرار دادن محصول سفارشی را در هر جای سایت تست کنید تا همیشه در مقابل چشم بازدید کنندگان سایت باشد.

تست سوم:

همه با  pop-up menu آشنایی دارند. آنها پنجره های کوچکی هستند که حاوی یک سفارش ویژه یا اطلاعات دیگری هستند که وقتی شما از وب سایتی بازدید می کنید ناگهان ظاهر می شوند. البته کاربران باید اختیار داشته باشند که آیا تمایل به دیدن این منوها دارند یا خیر.اما اغلب مرور گر ها این منو ها را بلاک کرده و کاربران اطلاعات باارزشی را از دست خواهند داد.اما این تا قبل از زمانی بود که یک فناوری موثری را کشف کنیم  که به شما امکان می دهد آگهی های خود را در قالب منوهای مانند pop-up ارائه داده که در واقع pop-up نبوده و بلاک نخواهند شد.به اینها "Hover Ads" گفته می شود.

در حقیقت زمانی که افزودن آگهی های نیمه پنهان را در سایت خود تست می کنیم فروش ما افزایش میابد.این آگهی ها موثر هستند زیرا حاوی اطلاعات مهم همچون محصول سفارشی یا یکی از تسهیلات کوتاه مدت ویژه شما برابر دیدگان بازدید کننده هدف می باشد.

تست چهارم :

مزایای مختلف سرخط ها

سر خط شما تاثیر زیادی بروی فروشتان دارد. یک سرخط موفق باید مشکلی که بازدید کننده با آن روبه رو است را بزرگنمایی نموده و بر مزایای اصلی محصول یا خدمات شما در حل آن مشکل تاکید نماید.

سرخط باید مزیت بزرگ محصول و یک راه حل بزرگ برای مشکل ارائه دهد.

تست پنجم :

در متن خود یک مشکل را مطرح نموده و نشان دهید چگونه می توانید آنرا حل نمایید.

در چندین پاراگراف اول که در صفحه اصلی شما ظاهر می گردد باید به جزئیات بیشتری از مساله ای که در سرخط خود مطرح نموده بودید بپردازید.تنها زمانی بازدید کنندگان شما احساس می کنند که آنها را درک نموده اید که مطمئن شوند که شما می توانید مشکل آنها را حل نمایید.

وقتی مشکل مطرح شد سپس می  توانید محصول یا خدمات خود را بعنوان راه حل مشکل معرفی نمایید. با تاکید بر اینکه واقعا چگونه محصول یا خدمات شما مشکل خواننده را برطرف می کند این تضمین را خواهید یافت که افزایش فروش خود را شاهد باشید.

برای اطلاع از آخرین مقالات بهینه سازی سایت و بازاریابی اینترنتی:

درباره ما

سایت بهینه سازی سایت و بازاریابی اینترنتی پس از موفقیت سایت طراحی وب پارسیان در زمینه طراحی وب سایت و سئو وب سایت توسط شخص مهندس محمدرضا سمیعی زفرقندی ایجاد شد تا در زمینه های آموزش بهینه سازی وب سایت ، آموزش بازاریابی اینترنتی و آموزش طراحی وب سایت مطالب و مقالاتی در شکل های متن ، فایل pdf ، فایل صوتی و تصویری و ارائه کتاب های بهینه سازی وب سایت به شکل E-BOOK و یا نسخه چاپی ارائه می شود.مشاوره در زمینه طراحی وب سایت ، بهینه سازی سایت و بازاریابی اینترنتی انجام می شود .

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

telegram

follow fb 2

rss reader

محصولات بهینه سازی سایت