“Gamification”چیست؟
یا بازی آراییGamification فرآیندی است که در آن برای طراحی یک وب سایت،نرم افزارهای انترپرایس وonline communityاز تکنیک هایی استفاده می شود که در طراحی ویدئو گیم ها کاربرد دارد. از این تکنیک ها صرفا بدین منظور استفاده می گرد که آن وب سایت و یا نرم افزار انترپرایس جالب تر و هیجان انگیزتر به نظر برسد و باعث ایجاد حس مشارکت و وفاداری در کاربر می گردد. تکنیک های data-driven که طراحان گیم برای جلب توجه وعلاقه مند کردن بازی کنندگان گیم استفاده می کنند، در gamification به کار برده می شوند اما نه با هدف بازی و سرگرمی بلکه با این هدف که باعث می شوند کاربران اقداماتی انجام دهند که بر ارزش و اعتبار کسب کار شما می افزاید.
“Enterprise application” برنامه و یا نرم افزاری است که شرکت های تجاری برای حل مسائل مربوط به سرمایه گذاری شان از آن استفاده می کنند.
“data-driven” تکنیک هایی هستند که در آن ها اطلاعات داده شده، برنامه یا نرم افزار را جلو می برد.
مکانیزم و مولفه هایی که در طراحی بازی های ویدئویی به کار می روند( Game Mechanics )
بازخورد سریع: عکس العمل و بازخورد فوری
وضوح و شفافیت: هر کسی در کجا قرار دارد
اهداف: اهداف کوتاه مدت و بلند مدت
علایم و نشانه ها: علایم و نشانه های موفقیت
به مرحله بالا راه یافتن: رتبه و موقعیت فرد در آن گروه
آموزش و آشناسازی: یک راه جالب و جذاب برای یادگیری
رقابت: نسبت به دیگران عملکرد من چگونه است
همکاری: از طریق کار با یکدیگر به یک هدف رسیدن
گروه و اجتماع: زمینه و موقعیتی برای رسیدن به موفقیت
امتیازات: علامت و نشانه ای از موفقیت که محسوس و قابل سنجش است
نوید و خبر خوش درباره Gamification
وقتی مردم اصطلاح gamification را می شنوند، تصویری که در ذهن شان می آید، بازی هایی است که با هدف رونق بخشیدن به کسب و کار ایجاد و طراحی شده اند. اما این طور نیست، در gamification چیز جدیدی ایجاد و طراحی نمی شود بلکه تاثیر و اثر گذاری آن چیزی را که وجود دارد، افزایش می دهد مثلا تاثیرگذاری یک وب سایت یا online community را افزایش می دهد. gamification با استفاده از تکنیک هایی که باعث جذابیت بازی های ویدئویی می شوند، باعث ایجاد انگیزه و هیجان در کاربر می شود. وقتی سطح تعاملات ارزشمند شما با مشتری ها، کارکنان و شرکای تان افزایش پیدا می کند، میزان فروش شما و مشارکت تان با این افراد، میزان رضایت مندی و وفاداری مشتریان تان بیشتر می گردد. همچنین سود حاصل از سرمایه گذاری تان افزایش می یابد.
مکانیزم و مولفه هایی که در طراحی بازی های ویدئویی به کار می روند( Game Mechanics )
“gamification” بر اساس 10 تکنیک اصلی بازی سازی بنا شده است، ثابت شده است که این تکنیک ها باعث ایجاد انگیزه و هیجان در کاربر می شوند و می توان از ترکیبی از این تکنیک ها برای رسیدن به اهداف تجاری خود استفاده کرد. برای اینکه در مورد کاربرد عملی gamification بیشتر بدانید، نمونه های موفقی از کسب وکار را که از پلتفرم bunchball استفاده کرده اند، مورد بررسی قرار دهید
.
بازخورد سریع: عکس العمل و بازخورد فوری
کاربران را به ادامه دادن تشویق می کند و باعث می شود که کاربر مطابق با نوتیفیکیشن های روی صفحه، پیام های متنی و یا ایمیل ها اقدام نماید، وقتی کاربر به هدفش می رسد به او تبریک گفته می شود و کاربر تشویق می شود که وارد مرحله بعد شود تا به جایزه بعدی دست پیدا کند.
وضوح و شفافیت: هر کسی در کجا قرار دارد
به کاربران دقیقا نشان می دهد که بر مبنای معیارهایی که برای آنها و بقیه حاضران اهمیت دارد،در چه موقعیتی قرار دارند. شرح حال مختصری از افراد و گروه های شرکت کننده، پیشرفت فعلی و گذشته آنها را نشان می دهد. تابلوی امتیازات، رتبه بندی کلی را نشان می دهد و همچنین نشان می دهد که چه کسی جلوتر از بقیه است و چه کسی عقب تر قرار دارد.
اهداف: اهداف کوتاه مدت و بلند مدت
چالش ها و ماموریت ها (کارهای خاصی که باید کاربر انجام دهد) به کاربر انگیزه می دهد تا وارد چنین تعاملاتی بشود و همچنین به کاربر آموزش می دهد که چه چیزی با ارزش و دست یافتنی است.
علایم و نشانه ها: علایم و نشانه های موفقیت
شاخص و علامتی که نشان دهنده موفقیت و یا داشتن مهارتی است در بین افرادی که ارزش و فایده آنها را درک می کنند، معنا پیدا می کند و معمولا برای تشخیص مهارت ها و تخصص های موجود در آن گروه، به کار برده می شود.
به مرحله بالا راه یافتن: رتبه و موقعیت فرد در آن گروه
سطحی که در آن قرار دارید، نشان دهنده موفقیت های مستمر و بلندمدت شما می باشد و برای تشخیص این که در آن گروه، درچه رتبه ای قرار دارید و برای شروع یک عملیات جدید، فعالیت های جدید، پاداش ها و جوایز جدید به کار می رود.
آموزش و آشناسازی: یک راه جالب و جذاب برای یادگیری
در حین بازی یک بازی ویدئویی شما یاد می گیرید که چطور بازی کنید. کاربران نیز با انجام دادن، آموزش می بینند. ماموریت های ساده به کاربران جدید کمک می کند تا به جای اینکه درگیر اینترفیس های ناآشنا و یا منیوال های پیچیده و پر از جزئیات شوند، در خلال یادگیری کارها و وظایف اصلی، فورا مشغول به کار گردند.
رقابت: نسبت به دیگران عملکرد من چگونه است
نشان دادن اینکه کاربران در مقایسه با یکدیگر چه عملکردی دارند، باعث ایجاد حس رقابت در آنها می شود. با نمایش تابلو امتیازات چه به طور فردی و یا گروهی، افراد در یک چهارچوب زمانی مشخص، تشویق به رقابت می شوند و این باعث می شود که کاربر از خود سوال کند: من الان در چه سطحی قرار دارم؟ چطور می توانم از رقیبی که رقابت فشرده ای با من دارد، جلو بزنم؟
همکاری: از طریق کار با یکدیگر به یک هدف رسیدن
از طریق ایجاد ارتباط بین کاربران، آنها به صورت گروهی برای انجام کارهای بزرگتر و مهم تر با یکدیگر همکاری می کنند و
این باعث ایجاد حس رقابت و به اشتراک گذاری اطلاعات با یکدیگر می شود، به آنها نشان می دهد که چطور برای رسیدن به موفقیت گروهی، همکاری می کنند. هیچ کس دوست ندارد که باعث ناامیدی افراد گروه باشد.
گروه و اجتماع: زمینه و موقعیتی برای رسیدن به موفقیت
در یک گروه است که اهداف، رقابت، علائم و نشانه های موفقیت و دیگرتکنیک ها معنا پیدا می کند. در تلاش گروهی برای رسیدن به موفقیت، چون افراد از عملکرد بقیه گروه با خبر می شوند، این امر باعث ایجاد انگیزه و انرژی در آنها می شود. افراد از اهداف و پاداش هایی که بقیه گروه در پی آن هستند، مطلع می شوند.
امتیازات: علامت و نشانه ای از موفقیت که محسوس و قابل سنجش است
این تکنیک برای نگه داشتن حساب امتیازات و تعیین وضعیت هر فرد به کار می رود. این امتیازات جمع می شوند تا برنده، جوایز واقعی و یا مجازی را بدست بیاورد. با انجام فعالیت، به اشتراک گذاری، مشارکت و همکاری و یا ایجاد چیزی مفید برای دیگران، امتیاز بدست می آید.
(جوایز مجازی: کتاب دیجیتال، فیلم و یا موزیکی است که برنده به عنوان جایزه دریافت می کند)
نوید و خبر خوش درباره Gamification
“gamification” با ایجاد روش هایی نوین برای گشترش روابط، ایجاد تعهد طولانی مدت و حس وفاداری در مشتری ها و کارکنان ، در حال دگرگون ساختن الگوها و روش های کسب و کار می باشد. این تکنیک موثر واقع می شود چون از انگیزه ها و تمایلاتی که در همه ما وجود دارد مانند جزء گروه بودن، بازخورد سریع دادن و رسیدن به موفقیت و پاداش، برای تاثیرگذاری خودش استفاده می کند. زمانی که این تکنیک با آخرین تحقیقات در مورد انگیزش تلفیق شود و این اطلاعات عظیم و گسترده از طریق تعامل با کاربران تهیه گردد، شرکت ها و صاحبان تجارت می توانند وفاداری واقعی را در مشتریان شان ایجاد نمایند.