فصل هفتم : کاهش نرخ خروج و جهش
برای دبدن جدیدترین مباحث این دوره بصورت کامل ، کافی است عضو شوید (عضویت رایگان است برای عضویت در وب سایت تخصصی بهینه سازی سایت اینجا کلیک کنید)
وبسایت شما راهاندازی شده است، و محصول شما در معرض دید کل دنیا قرار دارد. قبل از آنکه حتی خود شما
متوجه شوید، بازدید کنندگانی برای دیدن محصولاتتان، به وبسایت مراجعه خواهند کرد.
علیرغم گستردگی فوق العاده زیاد اینترنت و وجود میلیاردها صفحه در آن، کاربران به وبسایت شما مراجعه می کنند
و سپس بدون هیچ توضیح خاصی از آن خارج می شوند.
آنها می آیند و می روند، ممکن است برای یک دقیقه و یا حتی کمتر. بعد از چندین ساعت تلاش بی وقفه شما، اکثریت مراجعه کنندگان حتی به صفحه فرود هم توجه نمی کنند. بسیاری از آنها بعد از یک بار مراجعه، دیگر باز نمی گردند.
مایوس نشوید، در این فصل راهکارهایی برای تغییر این گونه شرایط ارائه خواهیم داد.
در فصل 1 به نکاتی در مورد نرخ جهش و نرخ خروج ارائه دادیم. در این فصل آنها را دقیق تر شرح خواهیم داد. در ابتدا، چند تعریف را مرور خواهیم کرد.
نرخ خروج
هر صفحه نرخ خروج مختص به خود را دارد، نرخ خروج عبارتست از درصدی از مردم که بعد از مشاهده صفحه از آن خارج می شوند. این نرخ به شما اجازه خواهد داد تا آخرین صفحه ای را که کاربران قبل از خروج از وبسایت، آن را مشاهده می کنند، تشخیص دهید. میزان نرخ خروج بالای یک صفحه خاص می تواند نشانه بدی باشد.
بهعنوانمثال، اگر صفحه مربوط به معرفی محصول شما بالاترین نرخ خروج را داشته باشد، به احتمال زیاد نتوانسته اید به درستی ارزش محصول خود را به بازدید کنندگان نشان دهید.
نرخ جهش
نرخ خروج عبارتست از تعداد بازدید کنندگانی که پس از مشاهده تنها یک صفحه، وبسایت شما را ترک می کنند. هر
صفحه نرخ جهش مختص به خود را داراست، اما در ابتدا باید نرخ جهش صفحات زیر را بررسی کنید:
- صفحات فرودی که ترافیک پولی خود را از طریق تبلیغات به آنها ارسال می کنید.
- صفحاتی که قصد دارید در آنها فرآیند تبدیل را صورت دهید.
- صفحات با ترافیک بالا- صفحاتی که بیشتر بازدید کنندگان آن را مشاهده می کنند.
هر چه نرخ جهش بالا باشد، کاربران کمتری با وبسایت شما درگیر خواهند بود. نرخ جهش شما ممکن است از صفحه شما و همچنین از کیفیت ترافیک ورودی به وبسایت شما تأثیر پذیرد.
همه روشهای خروج از وبسایت ذکر شده زیر، یک جهش محسوب می شوند:
- زدن دکمه بازگشت
- وارد کردن آدرس URL متفاوت
- بستن پنجره یا تب
- کلیک کردن بر روی یک لینک خارجی
- وقفه
چگونه نرخ جهش را بیابیم؟
در این مرحله، نوبت به تجزیه و تحلیل می رسد. در فصل های 1 و 4 بهصورت خلاصه در مورد تجزیه و تحلیل بحث شد،
در فصل 9 به جزئیات بیشتری در این مورد پرداخته خواهد شد، اما به خاطر نقش مهم آنها در بحث نرخ جهش، مجدداً
به آنها اشاره خواهیم کرد.
یک گزارش تحلیلی ابتدایی، یک نرخ جهش کلی را همراه با امکان بررسی دقیق تر نرخ های جهش هر صفحه، ارائه خواهد
داد. در Google Analytics، برای این منظور می توانید به قسمت زیر مراجعه کنید:
Content > Site Content > Pages
پس از آنکه به یک دید کلی نسبت به نرخ جهش خود رسیدید، نوبت به بررسی علت عدم استقبال بازدید کنندگان می رسد.
جعبه ابزار بررسی علت نرخ جهش بالای شما، شامل بسیاری از ابزار هایی است که در فصل 4 بررسی کردیم. مجدداً این موارد را با جزئیات بیشتر در فصل 9 بررسی خواهیم کرد، اما ابزار های ابتدایی، موارد زیر هستند:
Analytics- میزان نرخ جهش و منابع ترافیک صفحات پرطرفدار خود را بیابید.
نرخ جهش کلی، عدد مبهمی است. اما یک گزارش دقیق از نرخ جهش تک تک صفحات می تواند به شما در تشخیص پرترافیکترین و بدترین صفحات، کمک کند. همچنین Analytics می تواند در تشخیص منبع ترافیک سودمند باشد.
User Testing- از کارهایی کاربران در سایت شما انجام می دهند مطلع شوید.
مشاهده نحوه تعامل کاربران با وبسایت شما در تشخیص علت بالا بودن نرخ جهش سودمند نیست. استفاده از heatmapنرم افزار CrazyEgg ممکن است آشکار سازد که تنها 30 درصد از بازدید کنندگان درخواست جهت اقدام را دیده اند.
User Surveys- از کاربران در مورد خواستههایشان سؤال کنید و آنها را راهنمایی کنید.
Analytics و تست کردن نمی توانند اطلاعاتی را که با پرسش مستقیم از بازدید کنندگان کسب می شوند، فراهم کنند.
مهترین دلایل بالا بودن نرخ خروج و نرخ جهش وب سایت شما :
-
وبسایت شما از لحاظ بصری جذاب نیست.
گاهی اوقات چاره کار واضح است. کاربر وارد سایت شده است و عکس های موجود و انتخاب فونت Comic Sans، وی را تحت تأثیر قرار نداده است. هیچ وقت تأثیر یک طراحی وبسایت جذاب و گیرا را دست کم نگیرید. طراحی زیبا اعتبار آفرین است.
استفاده از وبسایت شما دشوار است.
ممکن است طراحی وبسایت از دید شما مشکلی نداشته باشد اما از نظر کاربران گیج کننده یا حتی گاهی اوقات بی احترامی محسوب شود. یا حتی ممکن است دلیل اینکه کاربران به صفحات مراجعه نمی کنند این باشد که نمی توانند آن ها را بیابند. طراحی قالب ضعیف، ساختار اطلاعاتی ضعیف، خطاهای فنی یا حتی خطاهای موجود در صفحه ممکن است کاربران گیج کند.
برای مشاهده ادامه مطلب باید عضو شوید و لاگین کنید (عضویت در این سایت رایگان است و کمتر از یک دقیقه خواهد بود )
برای عضویت در وب سایت تخصصی بهینه سازی سایت اینجا کلیک کنید
لطفا برای بهبود عملکرد ما نظرات خود را کامنت کنید و این مطلب را اشتراک بگذارید
فصول گذشته
فصل 1 بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟فصل2 چرا بهینه سازی نرخ تبدیل مهم است؟فصل3 مبانی بهینه سازی نرخ تبدیل سایتفصل4 ساختن و ارزیابی یک برنامه بهینه سازی فصل5 تجربه کاربری و بهینه سازی کانون فصل6 بهینه سازی صفحه فرودفصل7 کاهش نرخ خروج و جهش وب سایت فصل 8 رازهای بهینه سازی نرخ تبدیل وب سایت فصل9 ابزارهای تست بهینه سازی نرخ تبدیل سایت فصل10اندازه گیری بهینه سازی نرخ تبدیل سایت فصل 11 نکات و ترفند های بهینه سازی نرخ تبدیل سایت فصل12 نتیجه گیری