کلاسیک برن باخ
در تمام متن ها،سخن رانیها و مقاله هایی که درباره تبلیغات و خلاقیت در کارهای تبلیغاتی است،ردپایی از اندیشه های برن باخ دیده می شود.کارهایی که برن باخ برای فولکس واگن و آلکا-سلتزر-(داروی سردرد)ارائه داد،دنیای تبلیغات را به عصر جدیدی راهنمایی کرد.
امکان دارد که این آگهی،امروزه خیلی جذاب نباشد.اما در زمان خودش بی نظیر بود.فراموش نکنیم که در آن زمان، بیشتر آگهی های اتومبیل به شکل زیر بود"با زیبایی بی نظیر خود،از اتومبیل های گران قیمت دیگر متفاوت است"."شورلت،زیر پای شما تفریحی جدید است و بر چهره ی شما لبخند می نشاند" تبلیغ فولکس واگن در زمان خود،بسیار بدیع و نو بود که البته این موضوع مربوط به دهه شصت است.بعدها،در دهه هفتاد که بحران های اقتصادی باعث وحشت کارفرمایان شد،اوضاع تغییر کرد.ویلیام سودر(William Souder)،نویسنده مجله گزارش مشترک (Corporate Report)،درباره این دوره می گوید:"در این دوره گروههایی خلاق با طرح های تبلیغاتی جدید بوجود آمد. ابتدا این طرح ها روی گروه های معینی آزمایش شد. سپس تاثیر آنها روی بیننده و میزان توجه مصرف کننده به آنها اندازه گیری شد.در پایان،مشخص شد که آزاردهنده ترین آگهی های تبلیغاتی هم،با تکرار کافی،در ذهن مردم جایگزین می شود".
-"تبلیغات ،هنری است که از سوی کسانی ارائه می شود که آرزو دارند هنرمند شوند.اما کسانی آنرا ارزیابی می کنند که آرزو دارند دانشمند شوند.در روابط
انسانی،تضادی بالاتر از این سراغ ندارم".
این جنگ بین خلاقیت گرم و تحقیقات سرد،در زمینه ی تبلیغات،هنوز هم ادامه دارد.چقدر خوب می شد اگر رشته تبلیغات هم،دانشمندی داشت که در آن صورت،زندگی برای همه راحت تر می شد.اما حقیقت چیز دیگری است.
تبلیغات،هنری است که ظرافت می خواهد و به طور دائم در حال تغییر است .به فرمول در نمی آید. موجودی است که با خون تازه زندگی می یابد و با تقلید می میرد.اندیشه ای است که یک روز بسیار تاثیرگذار است و روز دیگر هیچ اثری ندارد.
به قول تی . اس . الیوت دو نظریه در کنار هم
-"بدون دانستن اصول،برهم زدن آنها کار عاقلانه ای نیست".
دو نظریه در کنار هم
1-فقط به فروش فکر کنیم
2-با یک استراتژی دقیق و بازاریابی خلاقانه،پیام داده،کارها را پیش ببریم.
منبع : کتاب تبلیغات خلاق