فروش چیست؟
فروش مفهومی روشن است که ترغیب مشتری به خرید محصول را در بر دارد و موجب "سفارشهای روزانه" می گردد.اما این مفوم،تنها یکی از جنبه های فرآیند بازاریابی است.
بازاریابی چیست؟
تعریف لغت نامه بازاریابی عبارت است از:"فراهم کردن کالاها یا خدمات برای برآورده ساختن نیازهای مصرف کنندگان"به بیان دیگر،بازاریابی شامل درک خواسته های مشتری و تطابق محصولات شرکت،برای برآورده ساختن آن نیازها و در برگیرنده فرآیند سودآوری برای شرکت است.بازاریابی موفق مستلزم برخورداری از محصول مناسب در زمان مناسب و مکان مناسب است و اطمینان از اینکه مشتری از وجود محصول مطلع است،از این رو موجب سفارشهای آینده می شود.
بازاریابی،فرآیندی است که بین تواناییهای شرکت و نیازهای مشتریان تعادل ایجاد می کند.شرکت ها به منظور دستیابی به این تعادل در بازار باید انعطاف پذیر باشند.آنها باید آماده تغییر محصولات،معرفی محصولات جدید و یا ورود به بازارهای جدید باشند و بتوانند مشتریان و بازار را پیش بینی کنند.این فرآیند تعادل سازی،در "محیط بازاریابی"روی می دهد که تحت کنترل شخص یا شرکتی نیست و پیوسته در حال تغییر و تحول است.از این رو باید به طور مستمر بر آن نظارت کرد.
بنابراین بازاریابی شامل موارد زیر است:
*تواناییهای شرکت
*نیازهای مشتری
*محیط بازاریابی
سازمان بازاریابی،تواناییهای شرکت را مدیریت می کند.آنها می توانند چهار عنصر اصلی عملیاتی شرکت،مرسوم به آمیزه بازاریابی را کنترل کنند.
آمیزه بازاریابی به عناصر زیر مربوط است:
*محصول فروخته شده(محصول)
*سیاست قیمت گذاری(قیمت)
*چگونگی ترویج محصول (ترویج)
*روشهای توزیع(مکان)
عناصر "ترویج" و "مکان" مربوط به دستیابی به مشتریان بالقوه تان در نخستین مرحله است و "محصول" و "قیمت" به شما امکان می دهند تا نیازهای مشتریان را برآورده سازید.
"آمیزه بازاریابی" اغلب به 4 پی معروف است.اینها 4 متغیر قابل کنترل هستند که شرکت را قادر می سازند تا به کارگیری سیاستی که هم سودآور است و هم رضایت مشتریان را در پی دارد،توسعه یابد.