جریمه نشانه گذاری های با ساختار اسپم گونه و بازیابی – با احتیاط از نشانه گذاری Schema استفاده کنید!
گوگل شروع به اعمال جریمه برای بکارگیری نا مناسب نشانه گذاری داده ساخت یافته، کرده است. اگر شما نیز از نشانه گذاری داده ساخت یافته استفاده می کنید، با این روش می توانید از جریمه شدن جلوگیری کنید.
نشانه گذاری Schema (یا نشانه گذاری داده ساخت یافته) می تواند راهکاری مناسب برای بهبود وضعیت اکتشاف محتوای موتور جستجو، فرآیند ایندکس و میزان پدیداری جستجوی ارگانیک، باشد. برخی از نشانه گذاری های داده ساخت یافته به Knowledge Graph گوگل فید می شوند، در نتایج محلی ظاهر می شوند و Rich Snippet ها را تولید می کنند-همه این عوامل بر میزان پدیداری جستجوی ارگانیک و نرخ کلیک شدن تاثیر گذار هستند.
اما اکنون داده ساخت یافته در صورتی که به صورت صحیح از آن استفاده نشود، به دلیل جریمه های اخیر "نشانه گذاری های با ساختار اسپم گونه" توسط گوگل، می تواند به صورت بالقوه باعث صدمه رسیدن به سایت شما شود. در مارس سال 2015، گوگل سیاست های خود در مورد رتبه بندی و بررسی Rich Snippet با بیان اینکه این نوع از Snippet ها باید تنها بر روی برخی آیتم های خاص و نه در صفحات فرود "دسته بندی" و "لیست آیتم ها" جای بگیرند، به روز رسانی کرد.
در به روز رسانی اخیر کیفیت توسط گوگل، بنظر می رسد که تعدادی سایت با جریمه داده های ساخت یافته روبرو شده اند. نمونه ای از پیغام جریمه داده های ساخت یافته که توسط گوگل در Search Console (که قبلا با نام Webmaster Tools شناخته می شد.) ارسال شده است.
پیغام مربوط به جریمه بدین شرح است:
نشانه گذاری با ساختار اسپم گونه
بنظر می رسد نشانه گذاری های انجام شده در برخی صفحات این سایت، از ترفند هایی مانند بازاریابی محتوایی که برای کاربران قابل رویت نیست، نشانه گذاری محتوای نا مربوط یا گمراه کننده و یا دیگر حرکات و رفتار هایی که قوانین مربوط به کیفیت Rich Snippet های گوگل را نقض می کنند.
جریمه می تواند الگوریتمی یا دستی باشد. جریمه دستی می تواند جزئی باشد و یا کل سایت را شامل شود. گوگل بیان کرده است:
در مواردی که ما شاهد داده های ساخت یافته ای باشیم که این استاندارد ها را برآورده نکنند، حق اقدام مطابق قانون (مانند غیر فعال کردن Rich Snippet های یک سایت) جهت حفظ تجربه جستجوی با کیفیت بالا برای کاربران خود، داریم.
بدیهی است که شما نمی خواهید چنین اتفاقی برای سایت شما بیفتد. وبمستر ها اکنون باید بصورت مداوم نحوه بکار گیری نشانه گذاری Schema ی خود را برای پیش گیری از جریمه شدن، بازرسی کنند.
چگونه از جرایم نشانه گذاری داده ساخت یافته پیشگیری کنیم
با وفا دار ماندن به چند قانون ساده می توانید از جرایم بر اساس نشانه گذاری های اسپم گونه پیشگیری کنید. توصیه من این است:
- از منطبق بودن پیاده سازی داده های ساخت یافته با جدید ترین راهبرد های گوگل مطمئن شوید. می توانید راهبرد ها و سیاست های گوگل را در مورد داده های ساخت یافته در اینجا و اینجا مطالعه کنید.
- نشانه گذاری ها را در ابزار Structured Data Testing Toolتست کنید. قبل از اجرای نشانه گذاری Schema ی خود آن را توسط ابزار Structured Data Testing Tool گوگل، صحه گذاری کنید. خطا ها را جا یابی کرده و اقدام به رفع آن ها کنید.
- (که قبلا با نام Webmaster Tools شناخته می شد.) پایش کنید. این گزارش فرآیند ایندکس و خطا های مربوط به داده های ساخت یافته وبسایت شما را نشان خواهد داد.
یادداشت: اگر هیچگونه داده ساخت یافته ای در وبسایت خود به کار نبرده باشید، پیغام زیر در گزارش خواهید دید.
- بلاگ وبمستر گوگل را در مورد آخرین اخبار و به روز رسانی ها در مورد داده های ساخت یافته پایش کنید. می توانید بلاگ وبمستر را در این آدرس بیابید:
http://googlewebmastercentral.blogspot.com/
در صورت مواجهه با جریمه داده های ساخت یافته چه اقدامی باید صورت گیرد
اگر متوجه شده اید که Rich Snippet های سایت از لیست جستجوی ارگانیک حذف شده است یا فرآیند ایندکس در گزارش داده های ساخت یافته مختل شده است و یا یک پیغام واضح در مورد جریمه نشانه گذاری اسپم گونه در Google Search Console دریافت کرده اید، برای حل این مشکلات باید مراحل زیر را طی کنید.
- ·در بخش گزارش های Google Search Console قسمت Structured Data Report را بررسی کنید. خطا های گزارش شده را بررسی کنید. صفحات و یا URL های خاصی را که این خطا ها را تولید کرده اند، بررسی کنید. برای مشاهده جزئیات کافیست روی Structured Data category کلیک کنید.
اسکرین شاتی از گزارش مشروح در تصویر زیر مشاهده می کنید. به تب های فیلتر شده و اطلاعات مربوط به نوع نشانه گذاری مرتبط توجه کنید.
- ارجاع متقابل پیاده سازی نشانه گذاری Schema ی مربوطه و خطا ها با راهبرد های گوگل و . دولوپر های خود را ملزم به مرتفع ساختن خطا ها کنید – و همانطور که قبلا هم اشاره شد، نشانه گذاری های خود را توسط ابزار Structured Data Testing Toolگوگل، قبل از انتشار آن ها در سایت، تست کنید. اگر از قالب JSON-LD برای پیاده سازی Schema استفاده می کنید، می توانید از ابزار JSON-LD Playground Tool نیز برای تست خود کد های خود استفاده کنید.
- پس از مرتفع ساختن مشکلات، یک درخواست تجدید نظر ارائه دهید. اگر شما با یک جریمه دستی برای نشانه گذاری با ساختار اسپم گونه مواجه شده اید، باید پس از رفع خطا های مربوط به داده ساخت یافته در سایت، یک درخواست تجدید نظر ارائه دهید. (می توانید در اینجا اطلاعات بیشتری در مورد فرآیند درخواست تجدید نظر کسب کنید.) در اینجا به نمونه ای از درخواست تجدید نظر برای جریمه داده ساخت یافته اشاره می کنیم:
تیم وبمستر گوگل،
وبسایت example.com با جریمه دستی کل سایت برای "نشانه گذاری با ساختار اسپم گونه" مواجه شده است و از آن زمان پیاده سازی نشانه گذاری Schema را برای تطابق با راهبرد های گوگل و بهترین عملکرد به روز رسانی کرده است. در حین تحقیق و رسیدگی، ما متوجه شدیم که نشانه گذاری Schemaی وبسایت example.com بسیار قدیمی شده و همچنین از لحاظ کد نویسی به صورت صحیح پیاده سازی نشده است که این امر علت اصلی به وجود آمدن مشکلات اخیر است.
ما به طور کاملا خطا ها را بررسی کرده و آن ها را مرتفع ساختیم، تمام نشانه گذاری های Schemaی منسوخ شده از وبسایت example.com حذف گردیده اند. از آن موقع وبسایت example.com {آژانش سئو} را برای تائید تطابق کامل با راهبرد های گوگل به دو طریق بررسی دستی سورس کد و اجرای تست هایی با ابزار Structured Data Testing Tool گوگل، استخدام کرده است. علاوه بر این {آژانس سئو} در زمینه پرسش و پاسخ و پایش فرآیند جهت پیشگیری از مشکلات بیشتر در مورد پیاده سازی نشانه گذاری Schemaی جدید بر روی سایت، کمک خواهد کرد.
هدف وبسایت example.com داشتن وبسایتی با کیفیت بالا که به کاربران خود ارزش قائل می شود و نیاز های آن ها را برآورده می کند در حالیکه با راهبرد های گوگل تطابق دارد، می باشد. ما صمیمانه از گوگل خواهشمندیم که فرآیند تجدید نظر را به اجرا در آورده و جریمه نشانه گذاری با ساختار اسپم گونه را از وبسایت example.com حذف کند. اسناد بیشتر در صورت نیاز قابل ارائه است.
با تشکر،
جان دو
Example.com
اخیرا بحث های فراوانی در مورد جدول زمانی گوگل برای بررسی درخواست های تجدید نظر شده است. در شرکت Elite SEM، ما قادریم در کمتر از یک هفته جریمه دستی داده های ساخت یافته را برای یکی از مشتری های حذف کنیم. در تصویر زیر اسکرین شاتی از پیغام ها را مشاهده می کنید.
همراه با پایش پروفایل لینک وبسایت شما و کیفیت محتوای آن به صورت مداوم برای جلوگیری از جریمه های Penguin و Panda گوگل، شما همچنین باید به نوع پیاده سازی نانه گذاری داده های ساخت یافته جهت پیشگیری از جریمه نشانه گذاری های با ساختار اسپم گونه نیز توجه کنید.
برخی از نظرات بیان شده در این مقاله ممکن است مربوط به یک نویسنده مهمان و نه لزوما MRSZ.IR بوده باشد.
منبع : بهینه سازی وب سایت