پیج رنک
پیج رنک رتبهای است بین ۰ تا ۱۰ که توسط گوگل و توسط معیارهای خاص که در ادامه به آن میپردازم محاسبه میشود .
آیا پیج رنک مهم است؟
معیارهایی که پیج رنک توسط آن محاسبه میشد و میشود ، تعداد لینکهای ورودی به سایت شما ، ارزش آنها ، هویت یا authority آنها ، و . . است . گوگل برای محاسبه پیج رنک و همینطور ، رتبهبندی سایتها دارای یک الگوریتم اختصاصی است که هرروز در حال بهروزرسانی یا آپدیت است . مثلاً بهروزرسانیهای مختلفی مثل پاندا و پنگوئن ، توانستهاند بر روی سئو تأثیرهای مثبت و منفیای بگذارند . مثلاً ، با آپدیت پاندا ، سایتهایی که دارای مطالب کپی بودند تمام از صفحات اول موتورهای جستوجو دور شدند و جای خود را به سایتهای دارای مطالب مفید و یکتا دادند. با آپدیت پنگوئن ، سایتهایی که لینکهای خریداریشده و یا تبادل لینک و . . داشتند ، دچار مشکل شدند و پیغامی از طرف گوگل دریافت کردند . البته این پیغامها حتی زمان پاندا نیز برای وبمسترها ارسال میشد .
بعد از بهروزرسانیهای الگوریتمهای گوگل ، بازهم گوگل در حال بهروزرسانی است و همینالان آپدیت دیگری را منتشر کرده است !
پیج رنک هم نشان نحوه فعالیت یک سایت در زمینههای لینک بیلدینگ است ، اما باید در نظر گرفت که گوگل هر از چند گاهی پیج رنک را بروز میکند و این کار دارای یکزمان خاص و مشخص نیست . شاید از این نظر ، الکسا بیشتر قابلاعتماد باشد ! چون الکسا هرروز رتبهها را بروز میکند. در سال ۲۰۱۰ گوگل به مدت ۹ ماه پیج رنکها را بروز نکرد . ولی در سال ۲۰۱۱ در یک دوره زمانی کوتاه ، چندین بار پیج رنکها را بروز کرد . پیج رنک بر روی رتبه کلمات برخلاف چیزی که فکر میکنید تأثیری ندارد . بهطور مثال ممکن است با کلمه خاصی یک سایت با پیج رنک کمتر صفحه اول باشد و سایت دیگری که پیج رنکش بیشتر است در صفحه دوم.
بهتر است بهجای نگاه کردن به ارقام و رتبهها ، ببینیم که آیا واقعاً این سایت با کلمه کلیدش صفحه اول جای دارد یا نه ؟ مثلاً به سایت fxmarketcenter بروید ، این سایت دارای پیج رنک پایینی است . اما با کلمه کلیدی خود ، ” فارکس ” در صفحه اول گوگل جای دارد . درحالیکه سایتهای رقیب ، دارای پیج رنکهای ۳ و ۴ میباشند اما در صفحه اول جای ندارند.
پس مهمتر از هر چیز پیدا کردن سایت با کلمات کلیدی مرتبط در صفحه اول گوگل است